Potty als leider de slotronde in

Potty als leider de slotronde in

april 30, 2023

De eerste ronde van de slotdag was op meerdere vlakken dramatisch. Eerst werd de leider in de wedstrijd, Cédric De Cecco, in de steek gelaten door de mechaniek bij de start van de eerste klassementsproef van de dag in Fernelmont. Een heel moeilijk te verwerken opgave voor Cédric De Cecco en Jérôme Humblet, die op weg leken naar hun allereerste zege in het Belgisch kampioenschap. De strijd voor de zege ging vanaf dat moment tussen Cédric Cherain en Maxime Potty, die allebei kleine foutjes maakten. Met een snelste tijd in Naninne, de laatste proef van de openingsronde, kwam Cédric Cherain terug tot op 0″2 van Maxime Potty. Het belooft een razend spannende finale te worden.

Toen hij terug in Jambes arriveerde, overkwam Maxime Potty iets heel ongewoons. Een verantwoordelijke van de RACB activeerde per ongeluk de automatische brandblusser in de Citroën C3 van de leider. Gelukkig zonder veel erg en zonder enig tijdverlies.

Sébastien Bedoret (VW Polo) nam de maat van Niels Reynvoet (Citroën C3), ondanks een lekke band in de slotmeters van Vedrin. Ook dat belooft nog een spannend duel te worden, want het verschil bedraagt amper 2″4. In Vedrin ging Thibaud Mazuin hard van de baan na een moeilijke zonk in het wegdek die overigens voor meerdere lekke banden zorgde. De Skoda van de streekpiloot ging van de baan. Door die opgave schuift John Wartique op naar de 5de plaats, vlak voor Romain Delhez, leider in klasse RGT met zijn Porsche. De Top 10 wordt vervolledigd door Christophe Verstaen (Citroën C3), Junior Planckaert (Skoda Fabia), Emile Breittmayer (Skoda Fabia) en Tobias Brüls. Bastien Rouard, nog een man van de streek, was ook het slachtoffer van die zonk in Vedrin. Met slechts één reservewiel en een tweede lekke band, moest hij zijn oranje Hyundai aan de kant zetten. Daardoor krijgt hij een serieuze straftijd die hem definitief uit de ereplaatsen zal doen zakken.

Zo is Olivier Collard (Porsche) opgerukt naar de 11de plaats voor Tom Boonen, Jimmy D’hondt en Steve Fernandes, autoritair leider in Rally4. Na de opgave van Corentin Fiasse gisterenavond, is er geen Junior meer in de wedstrijd. In Historic leek Olivier Saucez lange tijd leider met zijn Peugeot 205 GTI, maar hij werd overgeheveld naar klasse NCM omdat zijn wagen niet voldeed aan de Historic-voorschriften. Zo neemt Emile Tollet de leiding over met zijn Porsche.

De finish van de eerste BRC-wagen op het podium in Jambes is voorzien om 15h30.