He parcours onder de loep

He parcours onder de loep

april 24, 2023

De deelnemers zijn dit weekend op het parcours van de 40e editie van de Rallye de Wallonie geweest. Een parcours dat traditioneel unaniem gewaardeerd wordt door de bemanningen. Snel, technisch, goed verankerd in de regio Namen die zijn charme maakt, het omvat negen getimede secties die we voor u in detail zetten. Voor een gemakkelijke toegang tot de meest spectaculaire punten verwijzen wij u naar het programma dat vrijdag te koop is en waarin elke route gedetailleerd wordt beschreven.

Nettine-Mohiville (14,38 km)

Ondanks een ingekorte finale is Mohiville de langste klassementsproef van de Rallye de Wallonie en blijft het een echte rustpunt, unaniem gewaardeerd door de equipes.

Het is de eerste getimede etappe van het evenement en het zal belangrijk zijn dat iedereen goed wakker is.

Het parcours is zeer snel en technisch, met veel “touwen” en verborgen bochten.

Te zien: de passage in het dorp Nettine – de linker haarspeldbocht op de N938 en de rechter haarspeldbocht iets verderop, de haarspeldbocht in Scy, de passage in Mohiville

Natoye (8,81 km)

Aan het begin van de race blijft het uitzonderlijke “show” gedeelte in het centrum van het dorp Natoye.

Een grote klassieker van het evenement, vaak zeer gevreesd, maar altijd gewaardeerd.

In tegenstelling tot Mohiville is het einde van het parcours verlengd ten opzichte van vorig jaar.

Te zien zijn: de passages in show in het dorp Natoye – het afremmen bij het bruggetje van “Pré del Löye” – de beklimming van Maibelle naar Florée met T rechtdoor op het einde, de kleine lus in het dorp Florée.

Crupet (8,16 km)

Afhankelijk van het jaar blijft deze bijzondere etappe zeer snel en technisch.

Dit jaar ligt de start, vertraagd ten opzichte van vorig jaar, aan de kant van Crupet. De route vermijdt het kleine gehucht Jassogne en gaat rechtstreeks naar de beroemde rechter haarspeldbocht van Crupet.

Vervolgens is de beklimming van Maillen een stukje anthologie. Het einde van het parcours is niet te overtreffen met ultrasnelle passages richting Ivoy en een finish op een smallere weg met vallen. De finish is iets ingekort. De grote harten zullen het verschil maken!

Te zien: rechter haarspeldbocht van Crupet – linker kruispunt op het kerkhof van Maillen – de laatste linker T voor de finish.

Wartet (5,45 km)

Identiek aan 2022 – behalve een iets langere start -, het is de kortste (met uitzondering van de Citadelle) en wordt slechts twee keer gereden, maar het blijft selectief, vooral met dit zeer snelle en technische eerste deel langs de Gelbressée. Het tweede deel is technischer in het geheel van Wartet.

Te zien: linker haarspeldbocht van het Commando – passages in Wartet.

Citadelle (3,36 km)

De eerste dag van de rally eindigt met een show.

De plaats is mythisch en het entertainment zal non-stop zijn van 17u30 tot 22u30. Er zijn twee passages van de BRC en VHRS auto’s gepland, in de volgorde van de nummers (en niet in omgekeerde volgorde zoals voorheen). Het parcours is nieuw, met de start steeds aan de voet van de tribunes.

Fernelmont (7,60 km)

Ingehuldigd in 2022, vindt de Fernelmont tijdrit dit jaar plaats in omgekeerde richting. Een bijzonder parcours voor de renners, met een mix van zeer smalle en zeer brede wegen en een lang stuk onverhard.

Te zien: eerste kruispunt links, niet ver van de start, T gauiche voor het begin van het onverharde gedeelte (verboden voor het publiek) – haarspeldbocht links voor Hemptinne – einde van het parcours in Hemptinne.

Eghezée (12,09 km)

Deze nieuwe speciale etappe werd in 2021 gecreëerd dankzij de medewerking en het onthaal van het gemeentebestuur van Eghezée. Het parcours van 2023 is nieuw, in de omgekeerde richting van 2022, met een eerste deel in show…  De route is vrij specifiek, zeer snel en lastig tegelijk.

Te zien: 1e kruispunt links na de start – kruispunt naar Bollinne (2 passages) – T rechts in Bollinne – T links en “terug rechts” voor de finish.

Vedrin (9,39 km)

Start in Petit Sart, iets vertraagd ten opzichte van vorig jaar, om de E411 te volgen en Daussoulx te vervoegen voor een technischer gedeelte dat zal eindigen in Vedrin in een vernieuwde finale.  Langs de E411 hebben de talrijke afgebroken secties hun vaste stekken.

Te zien: Opbrekingen langs de E411 – de haarspeldbocht van het kerkhof vanaf de oprit van de snelweg – T links bij “Le Bois” – passage door Daussoulx na de snelweg.

Naninne (9,12 km) (Power Stage)

Terugkeer van het evenement in Naninne met een volledig nieuwe start ten opzichte van 2022, waardoor het parcours met meer dan 2 km wordt verlengd.

De start in de zonering Naninne-Sud om vervolgens af te dalen naar Grande Campagne en vervolgens het gebruikelijke parcours en de beroemde haarspeldbochten in Naninne te nemen voor de finish in Dave. Een laatste stukje moed voor de laatste getimede sectie van het evenement, die tevens de Power Stage van het evenement zal zijn.

Te zien: start in de zoning – exit uit de zoning – passage in Naninne – linker hairpin boven de klim van Les Fonds de Dave. Let op de ASAF-animatie bij de rotonde Naninne Split ASAF waar het spektakel zal plaatsvinden. Uitdelen van geschenken (fakkels) aan het publiek.

Net als de afgelopen jaren zal er op vrijdagavond tussen 19.00 en 21.15 uur een handtekeningensessie worden georganiseerd in de feesttent in Jambes. Aarzel niet om de beste coureurs van ons kampioenschap te komen vergezellen. Op het menu, met de animatie van Pixl, officiële persconferentie, handtekeningensessie, presentatie van de ploegen en “Pixl show” avond.

Last minute: Zoals hij had aangekondigd, heeft Adrian Fernémont besloten een korte “pauze” te nemen en zal dus dit weekend afwezig zijn. Aan de andere kant zijn er nog steeds onderhandelingen aan de gang om een coureur die in staat is om de race te winnen aan de start te krijgen.  De lijst met deelnemers is gepubliceerd op sociale netwerken, maar is niet exact. Bovendien moeten we wachten op het einde van de technische controle en de beslissing van de wedstrijdleiding om een echte startlijst te hebben.

Om het evenement zo veilig mogelijk te laten verlopen, vragen wij het publiek zich verantwoordelijk op te stellen door de borden en de verzoeken van de stewards nauwgezet te respecteren. Zij zijn er om de veiligheid te garanderen, niet om u te ergeren. Zorg altijd voor een vluchtweg voor uzelf en uw gezelschap. Kinderen zijn welkom, maar zijn uw verantwoordelijkheid. Wees voorzichtig. De wedstrijdleiding zal uiteraard geen moment aarzelen om een klassementsproef te neutraliseren of zelfs af te gelasten als niet aan alle veiligheidsvoorwaarden is voldaan. Bedankt voor uw begrip en medewerking. Geniet van het spektakel en veel plezier!