Fernémont doet het nog een keer

Fernémont doet het nog een keer

oktober 10, 2021

Net als in de East Belgian Rally, de vorige manche van het Kroon Oil Rally Championship, is het in de sprint dat de overwinning van de Rally van Wallonië wordt beslist, in ideale omstandigheden en voor een publiek dat al even gepassioneerd als talrijk was, en vooral blij om er opnieuw bij te kunnen zijn op “hun” jaarlijkse afspraak.

Adriant Fernémont en Samuel Maillen hebben niet teleurgesteld. Ze waren de ganse rally lang in strijd met Grégoire Munster en Louis Louka, de winnaars van de 2019 editie, maar ze faalden niet en eindigden foutloos voor de dappere Hyundai piloot met 5″4. Een mooie revanche voor de man uit Andennes die de tendens van de East Belgian Rally, waar hij moest onderdoen met 3″5, wist te keren.  «God wat was dat moeilijk !», gaf de winnaar toe «Grégoire hield de druk erop tot het einde en mijn laatste deel van het parcours was net heel delicaat want de motor was niet echt in vorm. Maar ik ga niet zagen : ik heb opnieuw gewonnen ’’thuis’’ en ik kom aan de leiding van het kampioenschap te staan ; geloof mij, daarvoor moet je lef hebben !» De vertegenwoordiger van Hyundai werd op een adembenemende manier geklopt maar onderlijnt de intensiteit van de gevechten en benadrukt het belang van een ietwat delicate start : « Mijn willekeurige bandenkeuze in de eerste klassementsproef van zaterdag is mij duur komen te staan maar ik heb tot het einde gevochten om Adrian proberen in de fout te doen gaan. Hij heeft zich goed verweerd, bravo voor hem.»

Indrukwekkend om te zien dat in de twee opeenvolgende rally’s, het gat tussen Fernémont en Munster niet boven de… 1’’9 gaat, een heus bewijs van de intensiteit van de strijd tussen deze twee piloten. Net achter hen vinden we Cédric Cherain die niet moet onderdoen en zijn Skoda Fabia Rally2 op slechts 17,7 seconden van de leider plaatste. « Ik heb de rekening betaald van weinig te rijden en zat niet echt goed in mijn ritme in het begin van de wedstrijd. In zo een wedstrijd moet je vanaf de eerste meters volop vertrouwen hebben. Ik zal erbij zijn voor de Condroz en in Spa en die ga ik goed voorbereiden door mee te doen in Jalhay… precies om dat tempo te vinden.»

Cedric de Cecco, die op zijn beurt zijn Citroën DS3 Rally 2 ontdekte, zette fantastische chrono’s neer maar kon niet op tegen de regelmaat. Hij eindigt 4e op 1’15’’. Bastien Rouard (Ford Fiesta) eindigt wat later zoals verwacht, hij hield steevast zijn 5e plaats aan vanaf het eerste gechronometreerde stuk.

Hoewel hij zijn rally niet al te goed had ingezet heeft Olivier Collard zijn Porsche 997 GT3 prachtig uitgebuit en deed hij het uitmuntend aan het stuur van de auto van Francis Lejeune. Hij eindigt 6e en is onbetwiste winnaar in de GT-klasse voor Glen Janssens (Porsche) en Stefan Prinzie (Alpine).

Een mooie strijd ook tussen de drie kopmannen in Renault Clio Benelux Trophy : Benoît Verlinde, Tom Rensonnet en Gilles Pyck die op tienden van seconden van elkaar reden. Het werd uiteindelijk Verlinde die de overwinning op zijn naam mocht schrijven, met 5,5 seconden voorsprong op Rensonnet en 16,1 op Pyck. Zij eindigen P9, 10 en 11 in het algemeen klassement, net na de Hyundai i20 Rally2 van Schmelcher en voor Thibaut Mazuin (Peugeot 308 Rally 4), die wat eenzaam was in zijn categorie en in de Junior klasse.

We noteren ook de lekke band die Sébastien Luis (Skoda S2000) kreeg waardoor hij naar de 17e plaats werd gekatapulteerd (terwijl een top 10 er toch zeker in zat voor hem), alsook het succes van Dirk Deveux (Ford Escort) in de Historische klasse.

In het kampioenschap komt Adrian Fernemont dus op de eerste plaats te staan met 81 punten, voor Ghislain de Mévius met 79 punten (die was er niet bij omdat hij naar de trouw van zijn beste vriend moest). Maar volgend weekend riskeert de hiërarchie opnieuw door elkaar gegooid te worden tijdens de Sezoens Rally in Bocholt. Deze 2021-editie van het kampioenschap is een heel uitzonderlijke editie en daar heeft de Rally van Wallonië, ondanks dat de datum werd verlegd, sterk aan toe bijgedragen.

In het Criterium kunnen we stellen dat Manu Bouts en Guy Burniat domineerden. De mooie BMW M3 E46 – een ex-Andy Lefevere die recht uit het WTCC komt – liet slechts wat kruimels van het feestmaal over aan haar rivalen, en eindigde met 2’07″8 voorsprong op de Renault Clio RS van Patrick Grignet-Benoît Scaillet : «Wij kwamen… 200 pk te kort om Manu en Guy te kunnen aanpakken» zegt de piloot van het Franse merk lachend. «Neen serieus, wij hebben volop genoten op dit prachtige parcours, dat zowel snelle als technische stukken had; en we zijn blij dat we de 2e plaatsen opstapelden.»

Het podium wordt vervolledigd met Frederik Vandeloock-Inge Swysen op 3’15’’2, die het fantastisch deden in hun BMW 325i die in niets te vergelijken valt met het winnende broertje : «Op het droge was het moeilijk om het nog beter te doen en we hebben ons goed geamuseerd, dat is het voornaamste!»

Alle resultaten vindt u online op www.automobileclubdenamur.be