Maxime Potty en Renaud Herman hebben hun derde overwinning behaald in het Belgian Rally Championship 2023. Na de Rally van Haspengouw (2de plaats, maar maximum score in het BRC), de South Belgian Rally en de TAC Rally, vergroten Maxime Potty en Renaud Herman met hun Citroën C3 Rally2 van PH Sport hun voorsprong in het kampioenschap.
“Echt, het was spannend. Zeker het einde van de wedstrijd. Het ging heel hard, maar ik heb nooit een hachelijk moment gehad… ook al ging het erg snel,” vertelt Maxime Potty, zuinig met zijn emoties zoals altijd. In de finale was Cédric Cherain de grote verliezer, want hij ging op dezelfde plaats als enkele uren eerder Thibaud Mazuin aan hoge snelheid van de baan. Opgave voor de Hyundai-rijder die een slechte zaak deed in het kampioenschap. In de bijzonder intense eindsprint, deed Sébastien Bedoret uiteindelijk de beste zaak. Hij pakte de tweede plaats. Een resultaat dat hij zaterdagochtend niet voor mogelijk hield.
“Zeker niet, gelet op mijn gebrek aan ritme en kennis van de wagen. Op de voorlaatste proef verloor ik even het vermogen, maar na een dubbele “reset”, was de panne plots verholpen en kon ik de laatste proef op een normale manier afwerken,” vertelde Bedoret. Deze keer had hij het geluk aan zijn zijde. Dat kon niet gezegd worden van Niels Reynvoet, die de ganse wedstrijd in duel was met Bedoret. Reynvoet verloor een wiel op de allerlaatste klassementsproef. De Citroën-rijder bereikte Jambes op drie wielen… Het sportreglement van het BRC en de sportcode zijn op dat vlak duidelijk. Er volgde een harde… uitsluiting voor de sympathieke en getalenteerde Oost-Vlaming.
Daardoor kon John Wartique, auteur van een mooie forcing in het slot van de wedstrijd, waardoor hij uiteindelijk 0″6 voor Romain Delhez eindigde, de derde podiumplaats pakken. Een mooie bekroning voor de circuitracer die steeds meer neigt naar het rallywerk. De vierde plaats van Romain Delhez is ook een stunt, want de Porsche-piloot domineerde het ganse weekend de categorie voor GT’s. “Sommige proeven waren in het voordeel van de Porsche, maar andere proeven zeker niet. Zeker de laatste twee proeven op zondag, met wat stroken onverhard, waren niet gunstig voor onze 991 GT3. Ik heb echt moeten knokken. En gisteren verloor ik op de Citadel op twee passages 35 seconden op mijn rechtstreekse concurrenten, omdat onze Porsche enkel achterwielaandrijving heeft. Maar goed, de wagen stond dit weekend op punt en ik heb me geamuseerd!”
Christophe Verstaen was ook blij met het verloop van de wedstrijd. Hij pakte een mooie vijfde plaats bij de subtoppers van de topklasse Rally2. Hij eindigde voor Emile Breittmayer (Skoda) en Tobias Brüls (Citroën C3). Minder geluk was er voor Junior Planckaert, die moest opgeven in de slotronde. Daar had Olivier Collard, 2de in RGT, van kunnen profiteren om in de Top 10 te eindigen, maar de Porschist kreeg een straftijd van 5 minuten wegens een onregelmatigheid bij het markeren van de banden (zoals dat gisterenavond het geval was bij Corentin Fiasse). Daardoor zakte Collard naar de 12de plaats terug.
Verder was er een knappe prestatie van Tom Boonen, die zijn debuut met een Skoda Fabia Rally2 bekroonde met een plaats in de Top 10, ondanks een indrukwekkende schuiver tegen een strobaal. Bastien Rouard (Hyundai), die heel veel had verwacht van zijn thuisrally, moest door lekke banden en een sortie tevreden zijn met een plaats in de top 15. Een schrale troostprijs.
In Rally4 was er een overtuigende overwinning van Steve Fernandes (Renault Clio), terwijl Emile Tollet (Porsche) de snelste was in Historic.