Na een voorgerechtje – dat nauwgezet gevolgd werd door een al even enthousiast als talrijk publiek – vrijdag aan de Citadelle, begonnen de deelnemers aan de Rally van Wallonië zaterdag aan een stevig hoofdgerecht met een eerste lus van vijf klassementsproeven.
Er wachtte de teams een groot stuk op deze tweede dag : de 22 km van Nettinne-Mohiville. Van bij het begin sloeg Adiran Fernémont hard toe en hij pakte 8″5 op Grégoire Munster, die een foute bandenkeuze had gemaakt : “Ik heb slicks en regenbanden gemengd en dat zorgde niet voor het verhoopte resultaat want de wagen miste evenwicht.” De rekening was nog duurder voor de andere teams, Cédric Cherain moest 12″5 toegeven en Cédric De Cecco (die de Citroën C3 ontdekt) had een negatief resultaat van om en bij de 15″, hij was wat te voorzichtig geweest. Achter hem noteren we de prachtige 6e tijd van Olivier Collard (Porsche) die meteen zijn handicap die hij de dag ervoor op de Citadelle had opgelopen van de baan veegde, de uitstap in de velden – zonder al te veel gevolgen – van Harry Hério (Skoda) en de mooie strijd tussen de favorieten van de Renault Clio Trophy Benoît Verlinde, Tom Rensonnet en Gilles Pyck, die gegroepeerd zaten binnen de 4 seconden.
Na deze eerste klop, voerde Adrian Fernémont een veldslag in Natoye, waar hij voor Cédric De Cecco bleef (+01″5) en Grégoire Munster (+02″4), Cédric Cherain (+03″0) en Bastien Rouard (Ford // +08″6). Het “duivelse trio” van de Clio Trophy reed opnieuw prachtige tijden, met Tom Rensonnet die voor Benoît Verlinde eindigde met een voorsprong van 1/10e en 2/10e op Gilles Pyck .
Cédric Cherain kwam geleidelijk aan in zijn ritme en offreerde zichzelf een eerste scratch in Crupet… ex-aequo met de leider van de rally Adrian Fernémont, beide heren legden de 10,80 km af in 4’47″8. Grégoire Munster (+03″6), Cédric De Cecco (+05″6) en Bastien Rouard (+18″6) vervolledigden de Top 5.
Bij de eerste terugkeer in Jambes, leidt de laatste winnaar dus stevig de debatten met 14″3 voorsprong op Gégoire Munster, 16″9 op Cédric Cherain, 29″3 op Cédric De Cecco en 1’22″7 op Bastien Rouard : “Ik heb geen al te grote risico’s genomen op de wegen die delicaat waren geworden door de vele modder en ik heb gekozen voor goede banden”, legt een serene Adrian Fernémont uit. Op de 6e plaats zien we Harry Hério (+3’04″4) in een strijd met Olivier Collard, leider in de GT (+3’10″15), Sébastien Luis (met de melodieuze Skoda S2000, +3’19″3), Henri Schmelcher (Hyundai, 3’36″4) en Benoît Verlinde (+3’36″8), die op zijn beurt in volle strijd is met Gilles Pyck (+3’39″0) en Tom Rensonnet (+3’41″4), zijn directe rivalen in de Renault Clio Sport Trophy.