Na tweede plaatsen in Haspengouw en Tielt, heeft Vincent Verschueren zijn eerste overwinning van het seizoen behaald in de Rally van Wallonië. De Belgische kampioen was een fractie sneller dan zijn rivaal Cédric Cherain. Met deze overwinning is Verschueren opnieuw gelanceerd in de titelstrijd, want hij nadert tot op 4 punten van BRC-leider Kris Princen.
Het verschil aan de finish was uiteindelijk amper 8″7 en zondagmiddag was de voorsprong van de leider zelfs amper 4 tellen op Fernémont en 6 tellen op Cherain. « Dit was echt geen makkelijke overwinning. Cédric en Adrian bleven twee dagen lang heel hard pushen. Zondagvoormiddag lagen de proeven er nat bij, maar niet nat genoeg voor de regenbanden die ik had gemonteerd. Het rubber werd te warm en ik had geen grip. Daardoor kwamen Cherain en vooral Fernémont fel opzetten. Gelukkig heb ik in de slotronde gekozen voor slicks. Zo kon ik mijn voorsprong verdedigen. Dit is mijn eerste overwinning in de Rally van Wallonië en die draag ik graag op aan mijn betreurde makker Mathias Viaene, die hier won in 2000. Hij vertelde me vaak over die zege… Ik hou van deze supersnelle proeven. Ik heb het verschil gemaakt op de lange proef van Mohiville, waar ik het verschil kon maken op de concurrenten met hun evolutiemotor. »
Cédric Cherain leek zondag nog een gooi te doen naar de zege, maar hij moest tevreden zijn met de tweede plaats. « Ik liet de motor afslaan bij de start van de proef van Bois-de-Villers en een lekke band zondagmiddag in Crupet zorgde ervoor dat ik achteraan met een stick en een regenband moest rijden op de proef van Naninne. De balans van de wagen was helemaal verstoord. Er zat meer in, maar uiteindelijk doet het deugd om na twee crashes nog eens aan de finish te staan. We hebben een paar keer exact dezelfde tijd gereden als Vincent Verschueren. Het was hard tegen onzacht, maar wel plezant. »
Adrian Fernémont kwam zondagochtend op zijn Pirelli’s in de regen fel opzetten, maar na de middag, toen het weer droger werd, moest hij afhaken. « Ik kon kiezen voor twee regenbanden achteraan en slicks vooraan, maar ik gokte op vier regenbanden. Het was helaas te droog. Ik ben wel tevreden over de tijden die we gereden hebben. Het was fantastisch om vrijdagavond de eerste etappe van mijn thuisrally als leider af te sluiten… »
Aanvankelijk leek Xavier Bouche op weg naar de tweede plaats, maar na een straftijd van 3 minuten staakte Bouche de strijd. Zo sloot Olivier Collard zijn debuut met een Skoda Fabia R5 af op een knappe 4de plaats, voor Sébastien Bedoret, die veel progressie maakte met de officiële Skoda Fabia R5. Manu Canal-Roblès was ook in strijd voor de vijfde plaats, maar hij moest zijn Skoda Fabia WRC met een gebroken versnellingsbak aan de kant zetten in Wartet. Achiel Boxoen leek op een zesde plaats af te stevenen, maar de Ford-rijder raakte een chicane en moest de wagen vervolgens aan de kant zetten. Ook David Bonjean ging vrijdag sterk van start, maar hij brak de transmissie, terwijl Guillaume de Mevius zaterdag van de baan ging met zijn Peugeot 208 T16. Hetzelfde overkwam Steve Matterne, maar de Limburger kon zondag toch opnieuw starten.
Bij de GT’s was Patrick Snijers oppermachtig. Hij sloot de wedstrijd zelfs op een onverhoopte zesde plaats af, nadat de Nederlander Edwin Schilt drie plaatsen verloor door een lekke band op de voorlaatste proef. Toch weer een straffe prestatie van de 60-jarige Patrick Snijers, die in 1984 de allereerste editie van de Rally van Wallonië won, ook met een Porsche 911.
Nog een mooie prestatie in de Top 10 is de 8ste plaats van Jonas Langenakens met zijn Mitsubishi, die in het spoor eindigde van de Jobfixers Ford Fiesta R5 van Pieter-Jan Michiel Cracco.
Bij de voortrekkers was er het ganse weekend een spannend gevecht tussen Stephan Hermann en Christophe Verstaen. De Oostkantonner won met zijn Fiat Punto S1600 met 5″ voorsprong op Christophe Verstaen in zijn Opel Astra M2000. De Nederlander Timo Van der Marel was het ganse weekend dominant in de categorie R2, ondanks het feit dat hij 8 maanden niet gereden had. Timo klopte alle Belgische Juniors.
Bij die jongeren bleef Niels Reynvoet, de leider in het Pirelli Junior BRC, afwezig en moest Gilles Pyck vroeg opgeven door motorpech. Aanvankelijk ging Romain Delhez het duel aan met Van der Marel, maar hij liet zich verrassen in Natoye. Ondanks een paar foutjes won Grégoire Munster de strijd bij de jongeren, voor Tobias Brüls en Jean Dilley, die door twee lekke banden achteruit werd geslagen. Maar, Dilley reed wel 4 snelste tijden, waardoor hij leider wordt in het Pirelli Junior BRC.
In Historic bleef Paul Lietaer met zijn Opel Manta 400 ongeslagen, na 9 jaar afwezigheid in de Rally van Wallonië. « Ik herinnerde me de proeven niet meer, dus moest ik de eerste ronde gebruiken om een beetje mijn draai te vinden. Ik kon niet meteen aanvallen, maar pas vanaf de tweede ronde. Spijtig dat onze concurrenten het zo snel lieten afweten, » lachte Paul.