1997

Verhoestraete schenkt Ford Sierra nog een overwinning

Verhoestraete schenkt Ford Sierra nog een overwinning

In dit jaar 1997, kent het kampioenschap een wat bizar verloop, aangezien de belangrijkste kandidaten op de titel slechts enkele rally’s in Belgie op hun programma hebben staan. Hierdoor krijgen enkele outsiders de mogelijkheid om voor de overwinning te strijden in deze Rallye de Wallonie 1997.

Bij de opening van de debatten op vrijdagavond, vallen er al tal van slachtoffers te noteren die met mechanische problemen krijgen af te rekenen. Zo breekt Bernard Munster een cardanas op zijn Renault Maxi Megane, krijgt Jean-Pierre Vandewauwer af te rekenen met een gebroken carter op zijn Peugeat 106 Rally en geeft de motor van Roger Boeren’s Ford Escort Cosworth de geest. Bovendien gaat Michel Maes (Subaru Impreza Gr.A) van de baan en moet eveneens opgeven. Enkel Pierre Dumoulin (Ford Escort Cosworth) slaagt erin om lichte druk uit te oefenen op Laurent Verhoestraete (Ford Sierra Cosworth 4×4).

Helaas verdwijnt ook Dumoulin op zaterdag uit de wedstrijd als de transmissie van de Ford het laat afweten. Hierdoor kan Verhoestraete makkelijk naar de overwinning rijden. De wedstrijd wordt dan gekruid door de strijd tussen de diverse Gr.N tenoren. Het is een helse strijd tussen Kurt Heckters en Chris Van Woensel, die in hun Mitsubishi’s Lancer Evo 3 vechten voor elke meter. Het is uiteindelijk eerstgenoemde die aan het langste eind trekt, nadat Van Woensel op de laatste proef, Loyers, van de baan schuift en kostbare tijd verliest. Hij slaagt er echter nog wel in om de laatste trede van het podium te bezetten. Plaatsen vier en vijf zijn respectievelijk voor de Nederlander Ries Huisman en Kurt Reynvoet, beiden aan het stuur van een Ford Escort Cosworth.

Bij de tweewielaangedreven wagens is het Jean-Francois Baugnet, aan het stuur van de kleine Honda Civic, die de overwinning binnenrijft. Zijn voornaamste belager, Dominique Bruyneel in de prachtige Peugeot 306 Maxi, wordt gedurende de ganse wedstrijd geplaagd door mechanische problemen en eindigt tweede.

In de Citroen-cups is het Fréderic Béco die het pleit wint bij de ZX-en en Xavier Bouche haalt het bij de Saxo’s. Tot slot wint oudgediende José Lareppe het gedeelte dat voorbehouden is voor ASAF, dit aan het stuur van zijn Opel Manta i240.

Onze vorige edities