1996

Snijers te snel “alleen”

Snijers te snel “alleen”

Zowel Patrick Snijers als Gregoire de Mevius maken dit jaar van de Belgische rallytitel hun hoofddoel en ze doen dit bovendien met gelijke wapens, namelijk de Ford Escort Cosworth. Nadat de Mevius in de vorige manche “Rallye des Hautes Fagnes” nog geklopt werd door Snijers met slechts vier seconden, is hij vastbesloten om in zijn thuisrally het laken naar zich toe te trekken.

Op vrijdagavond is de strijd gelijkopgaand, maar bij de laatste terugkeer naar het servicepark stellen de mechaniekers van het team MLP, dat instaat voor het onderhoud van de Ford van Grégoire, vast dat er schade is aan één van de zuigers van de motor, waardoor deze niet meer het volle pond geeft. Desondanks besluit de Mevius zaterdag toch nog de start te nemen om te trachten nog wat punten te vergaren voor het kampioenschap. Snijers van zijn kant kan er nu een gezondheidswandeling van maken en rustig naar een nieuwe overwinning rijden. De Mevius slaagt er ondanks de motorproblemen toch nog in om de tweede plaats veilig te stellen.

Ook achter de twee kemphanen is er redelijk wat mechanische schade te noteren. Zo wordt Frank Broeckaert, die gedurende een groot deel van de rally op een derde stek rondtoerde, het slachtoffer van een defecte versnellingsbak. Bernard Munster klimt zo in extremis nog op de derde trede van het podium, alhoewel hij hiervoor wel de Renault Maxi Megane letterlijk dient verder te duwen. Na alweer een erg knappe prestatie bekleed Jean-Pierre Vandewauwer met zijn kleine Peugeot 106 Rallye de vierde stek, gevolgd door de winnaar in Gr.N, de Brit Gary Leece (Ford Escort Cosworth). Deze laatste kreeg heel wat weerwerk van Chris Van Woensel (Subaru Impreza GT) op de eerste wedstrijddag, maar werd eveneens verraden door zijn versnellingsbak.

In de Citroen-cups ging de overwinning bij de ZX-en naar Xavier Bouche en bij de kleinere AX-jes naar Eric Wilmus die Fabrice Mikels het nakijken gaf.
Tot slot was de overwinning in het provinciale gedeelte voor de Renault 5 GT van Fréderic Hébette, die tal van achtertrekkers voorbleef.

Onze vorige edities